Fakat smo se provalili : Kreativna sloboda dizajnera BH Pošte

Fakat-smo-se-provalili002015. godine BH Pošta je, među rijetkim poštanskim upravama u svijetu, obilježila 75-u godišnjicu otkrivanja prethistorijskih crteža u pećini Lascaux. Za kolekcionare speleoloških tema stvarno užitak.

Međutim, ...

dizajneri kojima bi bar poznavanje historije umjetnosti trebalo biti blisko, otišli su na internet i, vjerovatno, prvu fotografiju na temu pećinske umjetnosti pokupili kao predložak za dizajn. I tako, umjesto crteža u Lascaux-u, upotreijebili fotografiju crteža iz pećine Cova dels Cavalls kod mjesta Valltorte u Španiji. Pri tome je okrenuli naopako (kao slika u ogledalu). Nije to baš neka nepoznata pećina, 1924. godine je stavljena na listu UNESCO-ove svjetske baštine.

Budući da  među filatelistima ima ozbiljnih istraživača i poznavalaca svega i svačega, to je odmah primjećeno. Odgovor BH Pošte kako je to kreativna sloboda je kružio među filatelistima po svijetu kao anegdota. Sada je do nas došao i tekst objavljen u najozbiljnijem filatelističkom časopisu Michael Rundschau koji tu našu bruku dokumentuje i objavljuje „svijetu i gradu“.

Za utjehu, ako to uopće može biti, balkanska „pamet“ nije samo u Bosni. Slovenački dizajner je prije par godina pokupio sa interneta bez dozvole fotografije šišmiša i upotrijebio ih za marke u seriji Šišmiši, a isto tako i ove godine hrvatski. Za otkrivanje ove „kreativne slobode“ bilo je potrebo samo nekoliko dana. Čak i kad se fotografija upotrijebi kao podloga za crtež, kako je to uradila jedna litvanska agencija, koja je za blok Nigera sa šišmišima upotrijebila fotografiju našeg prijatelja Branka Karapandže iz Srbije.

Fakat-smo-se-provalili01